A
19-20. század fordulóján a főbb politikai-eszmei irányzatok jelentős részben liberalizmus-
és kapitalizmusellenesek voltak, érdeklődésük fókuszában pedig – a nemzeti
eszme és az állam-egyház viszony rendezése mellett – a szociális kérdés
lehetséges megoldásai álltak. Véleményük szerint a liberális kormányzat nem
volt képes megfelelő válaszokat adni a kor kihívásaira, ezért a fennálló
gazdasági, társadalmi és politikai rendszer teljes átalakítását tartották
szükségesnek. Ebből az alapállásból kritizálták a magyar kultúrpolitika
irányait és eredményeit is, és céljuk olykor a teljes kulturális
diszkontinuitás megvalósítása volt. (TAKÁTS 2007. 86-87.) E kritikának
kifejezetten élesen adtak hangot az 1907. október 2. és 6. között Pécsett
megrendezett országos szabadtanítási kongresszus alkalmával. Az eseményt a
korabeli sajtó élénk figyelemmel kísérte, és a kortárs tudósító is belátta,
hogy „az egész kongresszus legkülönbözőbb
elemek találkozásából és küzdelméből állott s hivatalosan eredmény nélkül
oszlott el”, mégis „az addigi magyar
kultúrpolitikának kemény bírálata volt.” (IMRE 1907. 273.)
A szabadtanítás témakörében rendezett
tanácskozás lényegében az iskolán kívüli népművelés lehetséges formáival,
módszereivel és tartalmával kívánt foglalkozni. A mindenféle tantervtől
független, szabad részvétel elve alapján működő felnőttképzési formák a
nyugat-európai előzmények és minták figyelembe vételével a századfordulót
követően váltak igazán népszerűvé hazánkban is. (KÁICH 1979.) Míg azonban ezek a
nyugati államokban elsősorban közművelődési funkciót kaptak, addig
Magyarországon társadalompolitikai célokért működtek, minden népművelési
kezdeményezés egyben szociálpolitikai célok eszköze is volt. (KÁICH 1976. 68.)
Magyarországon az 1890-es években
alapított Szabad Lyceum és az Erzsébet Népakadémia az aktívabb népművelési
egyesületek közé tartoztak, és népkönyvtárak létesítése, tudományos előadóestek
és gyakorlati tanfolyamok rendezése, illetve hangversenyek és tanulmányi
kirándulások szervezése révén fontos elemei voltak a hazai ismeretterjesztésnek.
Ezeknek a szervezeteknek a pécsi kongresszus előkészítésében is aktív,
kezdeményező szerepük volt (PAVLOVICS 2007. 48-49.)
A kongresszus
célja és jellege
Pécs
történetében az 1907-es esztendő az országos rendezvények éve volt. A fél évig
tartó Országos Ipari és Mezőgazdasági Kiállítás és Vásár mellett augusztus 25.
és 27. között itt tartották az első vidéki (VII.) országos katolikus nagygyűlést,
és ide szervezték a törvényhatósági joggal felruházott városok
polgármestereinek soron következő (VIII.) találkozóját is (szeptember 16-17.).
Hosszas előkészületek után a szabadtanítási
kongresszus sokakat megmozgató eseménnyé vált. A résztvevő mintegy 140
szervezet, 584 rendes és 138 rendkívüli tag soraiban találhatunk egyetemi
tanárokat, minisztériumok, múzeumok és iskolák képviselőit, politikusokat,
szakmai szervezeteket, művészeket, egyházi személyeket, stb. (PAVLOVICS 2007.
46.) A részvételre felhívó „szózat” szövege szerint a tanácskozás célja a
következő volt: „Egyesíteni akarjuk a
nemzet legjobbjait, leghivatottabbjait abban a munkában, amelynek célja a
műveltség egyetemes terjesztése, és ezzel a nemzet nagyobb szellemi egysége és békés
együttmunkálkodása.” (NAPLÓ 597.) A felhívók szándéka tehát egy
politikamentes szabadtanítási tanácskozás összehívása volt. (Dr. TAR 1968. 90.)
Ezt hangsúlyozta megnyitó beszédében Beöthy Zsolt a konferencia elnöke is,
mikor a szabad tanítás minden irányzatosság nélküli művelését szorgalmazta. (NAPLÓ
26.)
A felhívásra jelentkezők alapvetően
eltérő eszmei alapállása azonban már a szervezéskor magában hordozta a kemény
viták lehetőségét, az ellentétes táborok kialakulását. A pécsi katolikus
nagygyűlés augusztus 27-i ülésén Görcsöni Dénes beszélt a katolikusok
népfelvilágosítási feladatairól, és szorgalmazta a katolikus szabad oktatás
megszervezését. E mellett azonban utalt arra is, hogy „októberben egész kongresszus fog tanakodni a szabad tanítás országos
szervezéséről, nekünk azonban ott kevés keresni valónk lehet, mert annak a
kongresszusnak zömét a szabadkőművesek népfelvilágosító egyesületei alkotják,
vezetőségében pedig ott van a katolikus-gyűlölő és hazátlan tudomány minden
árnyalatának egy-egy tipikus képviselője.” (ÉVKÖNYV 1907. 413.)
Valóban, a kongresszus végeredményben a
szabadtanítás témáinak megvitatásán keresztül világnézetek összeütközésének
színterévé vált, két gyökeresen eltérő művelődés-felfogás összecsapása történt
meg. A tét a tömegkultúra eszközrendszerének a saját célok érdekében való
kontrollálása és modernizálása is volt. (AGÁRDI 2012.) Az ideológiai alapozású
viták mellett azonban mindegyik oldalról fontos szakmai érvek is elhangzottak
az egyes népművelési területek megújítása, hatékonyabbá tétele érdekében.
(MARÓTI 1989. 45-46.)
Az egyik fontos törésvonal a népművelés
felekezeti és nemzeti jellegének fontosságát hangsúlyozók, illetve az azt
tagadók között alakult ki. Jól jellemzi ezt az közjáték, amelyről a helyi sajtó
is beszámolt: a gróf Apponyi Albert miniszter nevében érkező Szász Károly
miniszteri tanácsost megakadályozták abban, hogy a miniszter nevében üdvözölje
a kongresszust: „Piklerék (…)
kijelentették, hogy az üdvözlés elhangzására ’Le a csuhás Apponyival’
kiáltással fognak felelni. Ezért nem hangzott el ezen üdvözlés.” (Pécsi
Közlöny, 1907. október 6. – KÁICH 1976. 69.)
Jászi
Oszkár – az események aktív résztvevője – pedig a következőképpen számolt be kongresszusi
tapasztalatairól a Huszadik Század hasábjain. „Nem véletlenség, hogy a konzervatív-dogmatikus világnak ellentáborát a
kongresszuson a szervezett munkásság és a mi embereink alkották (…) Csak
természetes, hogy Pécsett Magyarországnak ez az egyedüli, a jövőbe néző praxisa
és elmélete kezet fogott: a letűnő világgal szemben, a múlt erőiből élősködő
régi világgal szemben, a produktív jövő gyakorlatát és tudományát hirdetve. A
múlt erőiből pedig egyedül a vallás képes még nagyobb tömeghatásokat előidézni;
azért a klerikalizmus volt a kongresszuson a modern eszméknek egyedüli komoly
és figyelemreméltó ellenfele.”(JÁSZI 1907. 979-980.) A továbbiakban az
ehhez a témakörhöz kapcsolódó vitákat veszem szemügyre, elsősorban az iskola-,
sajtó-, könyvtár- és múzeum-ügy területére vonatkozóan.
Felekezeti vagy
„felekezet-független” népművelés néhány vitatott területe
A
kongresszus több szakosztályában, de elsősorban a tudományos és
ismeretterjesztő előadásokat és tanfolyamokat megvitató szekció négy
csoportjában hangzott el a fennálló iskolarendszer és iskolapolitika bírálata.
Többen úgy vélték, hogy a szabad tanítás fontos feladata az iskolákban nem
megszerezhető műveltség pótlása, kiegészítése. (FELKAI 1968. 100-101., 104.)
Ezzel kapcsolatban a legfőbb kérdés az volt, ami az egész kongresszus tétjét is
jelentette: kik?, mit? és hogyan tanítsanak? – illetve ezt milyen célok
érdekében tegyék? (NOVÁK 1968. 108.)
A „ki szervezzen” kérdésre
válaszként Dr. Hegedűs István, budapesti egyetemi tanár a szabad tanítás
jelentőségéről szóló, a megnyitó ülésen tartott előadásában kifejezetten azt
hangsúlyozta, hogy „nem lehet mindent az
államra hárítani, sőt a szabad tanítás szervezete megkívánja, hogy a társadalom
a maga erejéből hozza létre mindazt az intézményt, melyre szüksége van.” (NAPLÓ
46.) Ezen megállapítása nem talált különösebb ellenzésre, mindössze egy rövid
megjegyzés hangzott el, miszerint „ki
kell venni az iskolákat a mostani kezekből, mert amit ott tanítanak,
hasznavehetetlen.” (NAPLÓ 50.)
Sokkal nagyobb visszhangot keltett
Pikler Gyula „A szabad tanítás tárgyai és módjai” című előadása. Pikler a
szabad tanítás célját abban jelölte meg, hogy az a tanítványok boldogságát
előmozdítsa, ne pedig a lenyűgözésükre törekedjen: „Nem szabad tehát azt tanítanunk, hogy kötelességük egy boldogságtól
független cél szolgálatába állni. Az ilyen tanításnak legszembeszökőbb példája
az, amely szerint az ember rendeltetése az lenne, hogy egy természetfölötti
lénynek szolgáljon, annak gazdagítása végett magától javakat megvonjon és annak
dicsőségére éljen; (…) Az emberiség rettentő gyermekkorából származó e
fölfogással különben tovább nem kívánok foglalkozni, áttérek a modernebb
fölfogásra. (…) Semmiképp se várjuk a társadalmi rendnek, az igazságosságnak
eljövetelét a felebaráti szeretettől. Ne tanítsuk azt, hogy az ember úgy
szeretheti felebarátját, mint önmagát; az lehetetlen. (…) Az összes eddigi
társadalmi rendeket (…) mindig a küzdelem hozta létre és nem a felebaráti
szeretet” (NAPLÓ 54-55.) Válaszában Giesswein Sándor a kihívó fél logikájának
felhasználásával, és Comte-ra hivatkozva válaszolt: „Mert épp a vallásnak, mint szociológikus tüneménynek az általánossága
mutatja azt, hogy a legfelsőbb lénynek való hódolat az emberi természetnek
nemcsak megfelelő, hanem úgyszolván posztulátuma, kiegészítő része. (…) Így
tehát nem a vallás az, ami az embert boldogtalanná teszi, hanem inkább a vallás
hiánya, amely űrt hagyván az ember lelkében, legalább is valami pótlást kíván.
(…) S ha valaki a felebaráti szeretet ez alapelvét mint lehetetlen abszurdumot
állítja oda, az abszurdumnak mondja az
egyenlőség és testvériség ideáljait, mert ez a két szó tulajdonképpen ugyanazt
mondja, mint a kereszténység második főparancsa.” (NAPLÓ 82-83.) Hasonló
álláspontjának adott hangot Ember Károly és Prohászka Ottokár székesfehérvári
püspök is. Pikler és Ember véleménye a szabadtanítás aktorainak, a tanítóknak a
képzésével kapcsolatban is eltérő volt, utóbbi a tanítóképzők államosítását
elképzelhetetlennek tartotta.
Az első szakosztály harmadik csoportjában
Dr. Waldapfel János mintagimnáziumi tanár a „Falusi Közművelődési Egyesületek”
szervezéséről beszélt. A nagy, felülről szervezett egyesületek működését
hatástalannak tartotta, ugyanis azok a fiókszervezeteiket nem tudják eléggé
életképessé tenni. Véleménye szerint a szervezést fordított irányból kell
kezdeni. Kisebb, helyi közművelődési egyesületek minél nagyobb számú alapítása
a cél, melyek ezt követően, megerősödve csatlakozhatnának regionális és
országos szervezetekhez (folyamatos integráció). A helyi szervezetek esetében
az elnöki feladatok ellátására a legalkalmasabb személynek a plébánost,
körjegyzőt, illetve a tanítót jelölte meg. Hivatkozott a trencsénmegyei
Peredméren jól bevált „modellre”, ahol a plébános elnökként, a körjegyző
titkárként, a tanító pedig pénztárosként vett részt a munkában. Ezzel a
megállapításával vonta magára a kritikák többségét. Az egyik felszólaló szerit
(Farkas István) a faluban éppen ezek a személyek a haladás ellenségei, és így a
velük számolni annyi volna „mint farkasra
bízni a bárányokat”. (NAPLÓ 300.) Ugyanezen az állásponton volt Nyisztor
György is, mikor kijelentette, hogy „nem
vagyunk hívei annak, hogy a papok kezébe tegyük le a nép oktatását, mert azok
az élet megvetését tanítják, sem a szolgabíróra, mert az üldözi a munkásokat,
csendőrökkel vereti szét az egyletben összegyűlt, tanulni vágyó munkásokat.”
(NAPLÓ 301.) Az előadó a vádakat elhárította, és jelezte, hogy az egyletek a
vezetőkre is lehetnek nevelő hatással.
A szabadtanítás személyzetével
foglalkoztak a szakosztály negyedik csoportjában is, ahol a témáról Dr. Wildner Ödön író,
székesfővárosi tanácsjegyző beszélt. A
lehetőségek felvázolása mellett hangsúlyozta, hogy elsőszámú feltétel, hogy a
tanító „ne akarjon térítgetni! (…)
semmiféle párt- vagy felekezeti tekintetben.” Erre reagálva több fölszólaló
az iskolákból a vallásoktatás eltörlését sürgette (Pelczéder Ágoston), illetve
a papok „beengedését” attól tette függővé, hogy „ne akarjon a szabad iskolában misszionárius lenni.” (Dr. Gergely
György) (NAPLÓ 329., 337.)
A népkönyvtárak helyzetével, illetve a
könyvtárügy országos megszervezésével kapcsolatban Dr. Ferenczi Zoltán a
budapesti egyetem könyvtárigazgatója tartott alapos, szakmai szempontokon
nyugvó előadást. Koncepciójának alapelvei sokban hasonlítottak a néhány
hónappal korábbi katolikus nagygyűlés szónokának, Wollmuth Ernőnek a nézeteire
(központosítás, vándorkönyvtárak, könyvjegyzékek). (ÉVKÖNYV 242-246.) Ha a
szakmai elvekben nem is, de az ideológiai háttér megrajzolásában érdekesebb
számunkra Szabó Ervinnek ugyanezen szekcióban elmondott előadása a
népkönyvtárak állományának összeállítási elveiről. A műveltségi különbségek
áthidalásának bevallott feladata mellett sejteni vélt egy ki nem mondott szándékot
is a népkönyvtárak összeállításánál: „hogy
az ú. n. hazafias, erkölcsös, vallásos irodalommal nem tudásukat, hanem
erkölcsüket hozzák közelebb a vagyonos osztályokéhoz, vagyis a ’lázadás’
szellemét öljék ki.” (NAPLÓ 384.) Ebből a szempontból fontos, hogy ki és
miből állítja össze a népkönyvtárak állományát, ugyanis a könyvtár is „fegyver”
a célok megvalósítására. A megoldás Szabó szerint csakis a kollektívmunka
lehet.(NAPLÓ 391.)
A hozzászólások sorában Jócsák Kálmán
molnár, földműves-szövetségi titkár kijelentette, hogy a „a klerikálisok (…) törekvése arra irányul, hogy az embereket
igénytelenségben tartsák, az emberek türelmesek, önmegtagadók legyenek. És e
törekvés nagyobb pusztulást idézett elő, mint a tatárjárás. Ki kell tehát
küszöbölni a népkönyvtárakból minden klerikális irányzatú könyvet.” (NAPLÓ
409.) A véleménnyel ismét Prohászka szállt szembe, hangsúlyozva, hogy a
vallásos-erkölcsös élet, a nemzeti szellem elsőrendű szükséglet, melyeket a
népkönyvtárakban is ki kell elégíteni. Dr. Szilvek Lajos pécsegyházmegyei
tanfelügyelő, tanár és volt könyvtáros viszont kijelentette, hogy „a magyar társadalom érdeke, hogy a
Krisztusatgadó, atheista irodalom ne terelhesse a tömegeket az amoralizmus
karjaiba. (…) a népkönyvtárak egyik céljának tekinti a hazafias és vallásos
érzület kímélését, sőt ápolását.” (NAPLÓ 418-419.) A kiegyenlítő
álláspontnak is volt támogatója (Dr. Gergely György), aki azt hangsúlyozta,
hogy mivel az egyes irányzatok úgysem tudják meggyőzni egymást, így a
legcélszerűbb, ha mindegyik létrehozza a saját célközönségének szóló, saját
elvei szerint kialakított népkönyvtárat. Mindössze arra figyelmeztetett, hogy e
közben a szélsőséges irányzatok elkerülésére kell törekedni, melyre a
legalkalmasabb eszköz a tanácskozások, ankétok tartása. (NAPLÓ 423.)
Végül a sajtó kérdéséről röviden. A
kérdésnek külön szakosztályt szeneltek, de mindössze egy előadás és a
hozzászólások hangzottak el. Dr. Kenedi Géza budapesti ügyvéd a folyamatos
sajtójelenlét megvalósítása érdekében javasolta egy pártállástól független, központi
(budapesti), állandó sajtóiroda felállítását, mely a friss információkat
közlésre készen szállítja a legkülönfélébb sajtóorgánumoknak. E mellett
szükségesnek látta egy népies lap- és könyvkiadó vállalat alapítását is. (NAPLÓ
448.) Az ötletet a hozzászólók nagy része utópisztikus, lehetetlen elképzelésnek
tartotta. Jászi Oszkár, Kunfi Zsigmond, Schwimmer Rózsa egyaránt a pártsemleges
sajtó lehetetlenségét hangsúlyozták. A másik oldalon a sajtószabadság teljes
garantálásában látták a megoldást, és az államtól követelték ennek
megvalósítását (Cziklay Lajos, Lerner Dezső). (NAPLÓ 449-453.) A messzire
kanyarodó vita lezárásaként az előadó szólalt fel: „… iparkodjék egymással a két irány (a vallásos és a szociális)
megegyezni a nép objektív oktatásának lehetővé tételében, mert ez mindenkinek
érdeke és föltétlenül közös feladat. Ha ez nem sikerül, a népet szétbontó erők
végzetes küzdelme következik, s úgy lehet, hogy népkultúra helyett a vérontás
kultuszára ébredünk.” (NAPLÓ 454.)
Konklúzió
A
röviden bemutatott főbb érvek és ellenérvek, a megszólalások hangneme és eltérő
fogalomrendszere is mutatja, hogy két olyan fél vitájáról volt szó a szabad
tanítás pécsi kongresszusán, melyek megegyezésére kevés esély mutatkozott. Sőt,
a kongresszus alkalmával vált még inkább nyilvánvalóvá, hogy a népművelés,
illetve tágabban a társadalom átfogó megszervezése terén eltérő utakon járnak a
résztvevők. Akkor is, ha az eszközök sok esetben hasonlóak voltak. A saját
tábor megszervezése – és ennek érdekében a közművelődés intézményrendszerének
felhasználása – mindkét oldalon alapvető feladatnak mutatkozott.
Hivatkozott
irodalom
AGÁRDI
Péter: Kultúravesztés vagy kultúraváltás? Műveltségi modellek és
kultúrafelfogások az előző és a mostani századelőn. In: Agárdi Péter: Kultúravesztés vagy kultúraváltás? (Nemzeti értékek - kultúraközvetítés - művelődéspolitikák) PTE FEEK, Pécs, 2012. (http://mek.oszk.hu/10900/10981/html/index.html, Letöltés
ideje: 2014.03.19.)
Az 1907. évi
Szabadtanítási Kongresszus naplója. (Reprint) Dialóg Campus, Budapest–Pécs
1997. (Továbbiakban: NAPLÓ)
DR.
TAR Károly: Az 1907-es pécsi Szabadtanítási Kongresszus előzménye,
megtartásának okai, eredménye és visszhangja. Baranyai Művelődés, 1968. május 86-97.
FELKAI
László: A pécsi kongresszus haladó gondolatainak útja 1867-1919-ig. Baranyai Művelődés, 1968. május 100-105.
Hetedik
katolikus nagygyűlés évkönyve. Kiadja az Országos Katholikus
Szövetség. Stephaneum, Budapest 1907. (Továbbiakban: ÉVKÖNYV)
IMRE
Sándor: A Szabad Tanítás Magyar Országos Kongresszusa. Erdélyi Múzeum, 1907. 2. (24.). évf. 5. 273-285.
JÁSZI
Oszkár: A pécsi kongresszus. Huszadik
Század, 1907. július-december 979-980.
KÁICH
Katalin: A magyarországi szabadtanítás 1907-i pécsi kongresszusa. Hungarológiai Közlemények, 1976/26-27.
65-74.
KÁICH
Katalin: University Extension – Szabad Líceumok. Hungarológiai Közlemények, 1979/41. 5-105.
MARÓTI
Andor: Az 1907-es pécsi szabadoktatási tanácskozás tanulságai. Baranyai Művelődés, 1989/1-2. 45-53.
NOVÁK
József: A pécsi kongresszus néhány tanulsága. Baranyai Művelődés, 1968. május 106-114.
PAVLOVICS
Attila: Országos szabad tanítási kongresszus Pécsett. Pécsi Szemle, 2007. nyár 46-55.
TAKÁTS
József: Modern magyar politikai
eszmetörténet. Osiris, Budapest 2007.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése